در حالی کـه کشورهای دیگر رو بـه سوی مبارزه با این نماد فرهنگی درون کشور خود آورده اند و حتی طی اخبار چند ماه گذشته، دولت با وعده های 100 روزه برای حل مشکلات مردم به روی کار آمد شعبه های مک دونالد درون روسیـه بسته شده اند، اولین دستاورد دولت یـازدهم درون دوران پسابرجام ، سیب زمـینی سرخ کرده و همبرگر با برند مک دونالد آمریکایی به منظور ملت ایران است.
به گزارش گلستان ما بـه نقل از راه دانا، اولین روزهای انتخاباتی درون سال 92 با وعدههای مختلف از سوی کاندیداهای مختلف همراه شده بود؛ روحانی هم بـه فراخور شرایط و مشکلات اقتصادی کـه مردم با آن دست و پنجه نرم مـی د، اهم وعدههای انتخاباتی خود را بـه بهبود شرایط اقتصادی اختصاص داد.
روحانی درون سخنرانی تلویزیونی خود اعلام کرده بود کـه «برای مشکلات اقتصادی، فرهنگی، سیـاسی، اجتماعی و سیـاست خارجی، برنامـه یک ماهه و 100 روزه نیز وجود دارد. دولت با وعده های 100 روزه برای حل مشکلات مردم به روی کار آمد ما مـیتوانیم درون زمان کوتاه تحول اقتصادی بـه وجود آوریم و با ایجاد یک دوره تنفس مشکلات را حل کنیم.»
یکی از وعده های روحانی ایجاد تحول اقتصادی درون 100 روز و بهبود معیشت مردم بود کـه این وعده درون ماه های نخست دولت بسیـار مورد تاکید و مطالبه ملت قرار گرفت؛ با گذشت 100 روز از انتخاب روحانی گشایشی درون امور اقتصادی ملت حاصل نشد و در آن ایـام دولت به منظور اولین بار بهبود شرایط اقتصادی مردم را بـه حل مشکل تحریمها گره زد.
در همان نخستین روزهای مذاکرات روحانی و تیم مذاکره کننده ایرانی اعلام د کـه در صورتی کـه مذاکرات بـه نتیجه برسد، همـه مشکلات ایران اعم از مشکلات اقتصادی و اجتماعی حل مـی شود.
علاوه بر وعده تحول اقتصادی کوتاه مدت، بهبود شرایط محیطب و کار به منظور ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری، تامـین مسکن ارزان و مـهار قیمت آن، توجه بـه تولید و مقابله با فساد به منظور ایجاد عدالت اقتصادی، صادرات فرآوردههای نفتی ، حرکت از مصرف محوری بـه تولید محوری، ادامـه اجرای قانون هدفمندی یـارانـهها و ثبات بازارهای اقتصادی به منظور مـهار گرانی و تورم از جمله وعدههایی هست که دولت تدبیر و امـید برایب رای مردم بـه آنـها متعهد شده بود.
گره خوردن رفع تحریم ها و مذاکرات بـه مشکلات داخلی کشور از سوی دولت که تا جایی پیش رفت کـه روحانی مشکلات آب خوردن و آلودگی هوا را نیز بـه لغو تحریمها دانست.
مسئولان اقتصادی دولت بارها اعلام و اظهار کردهاند کـه یکی از اصلیترین گرههای فعلی اقتصاد کشور تحریمها و کاهش درآمدهای نفتی است.
به همـین دلیل همان طور کـه از برنامـهها و دیدارها و رایزنیهای رئیسجمـهور و هیئت همراه درون سفر پنجروزه بـه نیویورک بـه روشنی قابل فهم بود، دولت شاهکلید حل مشکلات اقتصادی کشور را درون سیـاست خارجه و روابط دیپلماتیک با اروپا و آمریکا مـیداند.
روحانی که تا جایی پیش رفت کـه در نشست با مدیران شرکتهای تجاری، اقتصادی و صنعتی آمریکا بـه مذاکرات گسترده شرکتهای بزرگ اروپایی و آسیـایی با ایران اشاره و گفت: دولت با وعده های 100 روزه برای حل مشکلات مردم به روی کار آمد فضای پساتحریم، شرایط جدید اقتصادی و سیـاسی را فراهم کرده کـه شرکتهای بزرگ تجاری، اقتصادی و صنعتی حتما از آن استفاده کنند.
وی ضمن دعوت از سرمایـه گذاران آمریکایی گفت کـه تهران به منظور حضور شرکتهای آمریکایی منعی قایل نیست و این شرکتها نیز مـیتوانند درون فضایی رقابتی از شرایط پساتحریم، به منظور سرمایـهگذاری و انتقال فناوری بـه ایران بهره بگیرند.
پس از بـه سرانجام رسیدن برجام درون مذاکرات جامع وین، شرکتهای اروپایی زیـادی بـه دنبال فعالیت اقتصادی پر بازده وارد ایران شدند و برای اجناس خود بازارهای ایران را تشنـه یـافتند.
در کنار این موضوع هیئتهای زیـادی از اروپا راهی ایران شد اما درون حقیقت هنوز این هیئت ها نتوانسته اند گرهای از مشکلات اقتصادی کشور باز شود.
با گذشت این زمان طولانی از رفت و آمد شرکتهای خارجی بـه ایران، همانطور کـه بسیـاری از کارشناسان اقتصادی معتقد بودند این هیئت ها بـه دنبال رفع مشکلات اقتصادی خود بوده و کمتر هیئتی بـه دنبال خود فناوری پیشرفته کشور خود را به منظور ایران بـه ارمغان مـی آورد.
نمونـه بارز این دستاوردها درون مجوز بـه شرکت های غذاخوری و فست فودهای آمریکایی درون ایران هست که بـه وضوح دیده مـیشود؛ طوری کـه یکی از این شرکت ها فرم درخواست اعطای نمایندگی درون ایران را بعد از پایـان مذاکرات وین، در وبسایتش قرار داد. دولت با وعده های 100 روزه برای حل مشکلات مردم به روی کار آمد اقدامـی کـه در داخل کشور نیز با استقبال و ذوقزدگی از سوی جریـانهای سیـاسی مختلف همراه شد.
روزنامـه کیـهان درون اولین واکنش خود بـه این موضوع چند سوال اساسی را طرح کرد و نوشت: چرا سهم ایرانِ تحت تحریمهای ظالمانـه اقلام حیـاتی از قبیل دارو و هواپیمای مسافربری، فستفود آمریکاست. چرا آمریکاییها و شرکایشان به منظور ارسال قطعات هواپیماهای مسافربری بـه ایران پیشقدم نشدهاند؟ آیـا برنامـه طرفهای مذاکرهکننده ایران اشباع بازار و مردم ایران از کالاهای مصرفی و برندهای معروف و پر چشم جامعه از این اقلام و ایجاد «بیاشتهایی کاذب» به منظور مطالبه لغو تحریمهای اساسی درون صنعت و بخش نظامـی است؟ پاسخ این سؤالها را شاید چند ماه دیگر بهتر بتوان از لابهلای قراردادهای اقتصادی منعقد شده پیدا کرد.
بسیـاری از کارشناسان ورود صنایع غذایی بـه بازار مصرف ایران را تنـها یک پدیده اقتصادی نمـیدانند بلکه این زنجیره قدرتمند را یک پدیده اجتماعی و فرهنگی تلقی مـیکنند کـه حامل ارزشهای جامعه آمریکایی است؛ ترویج فرهنگ فستفودگرایی کـه خود فرهنگ فردگرایی را بدنبال دارد.
در حالی کـه کشورهای دیگر رو بـه سوی مبارزه با این نماد فرهنگی درون کشور خود آورده اند و حتی طی اخبار چند ماه گذشته، شعبه های این صنایع غذایی درون روسیـه بسته شده اند، اولین دستاورد دولت یـازدهم درون دوران پسابرجام ، سیب زمـینی سرخ کرده و همبرگر با برند مک دونالد آمریکایی به منظور ملت ایران است.
به نظر مـی رسد ، کشور های غربی بیش از آنچه کـه به دنبال بهبود اقتصاد ایران باشند، بـه دنبال نجات اقتصاد ورشکسته خود و همچنین وابسته بیشتر ایران بـه خود هستند.
انتهای پیـام/
[گلستان ما - دولت وعده های اقتصادی خود را با واردات "همبرگر ... دولت با وعده های 100 روزه برای حل مشکلات مردم به روی کار آمد]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sat, 07 Jul 2018 23:48:00 +0000